TG-7.9 KINGCruiser Nyhet 2020
6.9X
Nytt skrov och nytänkande för mångsidigt båtåkande.
Grundlig planering - "det är de små detaljerna som skiljer TG-båtarna från andra".

 

Nya TG-7.9 KINGCruiser är en helt ny båt som ersätter våra storsäljare TG-7000 och TG-7200 i KingCruiser serien.

Planeringen av den nya båten startade 2015 efter att TG-6.9 lanserats. Efter att vi samlat nogrann feedback av ägare till 7200 och våra återförsäljare, startades byggandet av den nya modellen år 2017. Sommar och höst 2018 gick helt och hållet till att testköra den nya modellen. Första seriebåten blev klar sommaren 2019 och är nu under slutfasen på testkörningen. Båten har ett helt nyt skrov som är lite längre och bredare än TG-7200. Den enorma hytten är kanske den största egenskap som skiljer båten direkt vid första ögonkastet, i jämförelse med konkurenterna.

Produktionen av skrov i Jakobstad och inredning av båten i Borgå startar före vintern. En dryg halvårs produktion finns tillsalu så de som är ute i god tid kommer få båt till nästa sommar, pris uppskattning på 50-60.000 euro för standard båt. Motor och extarutrustning tillkommer. Vi testar också en specialversion TG-7.9 KINGCruiser med möjlighet till större motor för dom som söker marschfart på 35 knop eller då en toppfart på närmare 40 knop inte räcker. Specialversionen kommer först till försäljning ett år senare alltså 2021 och uppskattas kosta ca 12.000 euro mera änn standard båten, mera detaljer senare.

Som vanligt i en ny TG finns det många finslipade lösningar och utfunderade detaljer som gör livet ombord trevligare, säkrare och lämpligare. Trevliga nyheter jämfört med 7200 är nog den stora takluckan som maximerar känslan av en öppen båt. Framdörren är mycket lättare att använda och TG-7.9 har stor bak skjutdörr (både på bredden och höjden) så man lätt kommer ut till det nya lägre bakdäcket. Man sitter t.o.m. fem personer på bakdäcket med ett litet bord och njuter av t.ex en skön kaffestund i hamnen. Andra förändringar efter feedback av kunder till 7200 är att soffgruppen är upphöjd så att alla har en fantastisk utsikt och dessutom finns det 8 sittplatser i soffan med gott rum för fötterna. Så totalt 10 sittplatser i hytten. Den nya modellen är även första TGn som man kan få med elektrisk vatten wc, alltså endast en knapp tryckning vid spolning. Speciellt i Sverige har man länge önskat elektriskt ankarspel, vilket nu också finns att få som tilläggsutrustning. Många som provsuttit TG 6.9 har även önskat en mera ergonomisk körplats så nu har 7.9 fått från lillasysters 6.9 en körplats nästan i mitten av båten som ytterligare finslipats på de sista centimetrarna för maximal komfort. På nya 7.9 kan man stå från förarplatsen och se ut från takluckan, alltså man står högre upp i förhållande till taket än på 7200. Då vi dessutom lämnat bullerljudet som kommer från framskåpen på 7200 i vågor och grov sjö bakom oss, tror vi att vi förbättrat och uppfyllt de önskemål vi fått från kunder som feedback på TG 7000-7200 under de 32 år båtarna varit i användning.

Det är en styrka att vara ett litet familjeföretag då all feedback från över 30 år fortfarande finns tillgänglig. Själv har jag kört tio sommrar med 7200 och Yamaha 115 med familjen. Jag har även varit med och byggt, som första båtprojekt, just TG-7200 KingCruiser med min far Tage åren 1998-99. Så nu har jag 2018-19 gjort om allt igen, så nya 8. generationen av TG 7.9 KINGCruiser är min 20- års jubileumsbåt till Er, Frese Gustafson designer och konstuktör.

 

 

TG-7.9 KINGCruiser

vs

TG-7200 KingCruiser

 

Nyhet 2020

 

ej längre i produktion

Längd

ca 7,8 m

 

7,2 m

Bredd

ca 2,6 m

 

2,5 m

Vikt körklar

ej vägd

 

1300 kg

höjd från vattenlinje

ca. 2,45 m

 

n. 2,6 m

utan lanterna ca. 2,1 m    

Personer

8-10

 

9

Bränsletank

ca 200 L

 

170 L

Ce kategori C   C
Motor rekommendation 150-200 hv   100-150 hv
max fart 150 ca 34-35 knop** (uppskattning) 115 hk ca 32 knop
  200 hk ca 37-39 knop *   150 hk ca 41 knop
marsch fart 22-30 knop    
fart i sjö 10-25 knop * *ej planingströskel  

Rigg längd

X

med trimplan

L

 
max farten är endast riktgivande då vi härtills testkört prototypen så små skillnader kan finnas till slutlig seriebåt.
* max farten beror på utrustning, t ex bogpropeller eller WC sänker max farten
** uppskattad fart ej ännu testkörd

 

Standard utrustning
 
Trimplan
Stor tvådelad taklucka
Vindrutetorkare styrbord sida
Vindrutetorkare barbord sida (dörr)
Snabbknapp nära gasreglage till torkare SB
Interwall torkare SB
Från navigatör stolen möjlighet att styra torkare BB
Alla knappar och instrument ergonomiskt placerade
Syerfasta räcken runt båten
Limmade rutor, härdade och tonade (ej tonade framrutor)
Innerbelysning
Mattor golv
Lanternor, grön och röd integrerade i fören
Släckare
Huvudbrytare för dubbel batteri
12V uttag
Muggställningar 5st
Handtag 7 st
Belysning fram kabin
Lucka för att lättare gå iland akteröver från bakdäck
Simstege
Ventilation i skrovet med övertryck under körning
Ventilation i hytten och framfönster med övertryck under körning
Stora utsug av luft i bakvägg
Bred och hög skjutdörr (halva bakväggen) som inte genast fryser
Lätt använd dörr med gångjärn till frmdäck
Rejäl fender och repbox i fören
Man kan gå runt hytten på sidodäcken
Räck runt hela båten att binda fendertar
Tre boxar för förvaring på bakdäck
Djup box som även stora fendertar ryms stående
Halkskydd på däck som är lätta att putsa och hålla rena
6 st pollare även på mitten av sidan
10 st sittplatser i hytten
5 st sittplatser på bakdäck
Enorma stuvutrymmen (under tre soffor)
Två infällda förvaringsutrymmen i golvet
Förvaringsfack vid navigatorstolen
Stort förvaringsfack vid förarstolen
Quick dräining på däck
Bilgepump
Bränsletank ca 200 L
Bränslefilter
 
Extra utrustning
 
Bogpropeller
Elektrisk vatten WC med tank.
Webasto
Led körbelysning infällda i fören
Led belysning bakåt och bakdäck
Led belysning i hytten bländar ej i mörker
Kylskåp
Bord inne, löstagbart
Bord ute med 2 st muggställningar, hopfällbart
Pentry (lavoar, gasspis, tryckvatten 10 L putsbar tank
Beddynor till dubbelbedd i hytten 120cm
Beddynor i framkabinen
Sittdynor och ryggstöd till sittplattser på bakdäck
Gardiner
Plotter 9 eller 12 tum
Radare
Fjärrstyrda strålkastare på tacket upp till 3st
Stereo med Bluetooth
Ankarspel elektriskt och ankarställning
Ankarställning med extra pollare
Bottenmålning
El gasreglage
 
 
 

Skillnader TG-7.9 KINGCruiser vs TG-7200 KingCruiser

- Ett helt nytt längre skrov, tystare och mjukare att köra
- Den första TG:n med vatten wc
- Lägre bakdäck, lätt att komma ut, men med högt fribord.
- Mindre buller och tystare när man kör isjö.
- Lätthanterlig framdörr med gångjärn, inte längre aluminium skjutdörr.
- Limmade stora fönster, smalare balkar bättre utsikt
- Syrafasta räcken
- Möjlighet att stå och köra genom takluckan.
- Väldigt stor taklucka, halva takytan. (Samma storlek som TG 6.9)
- Ventilerat skrov för att hålla kondensvattnet borta. (Torrare luft och hytt).
- Integrerad plats för bogpropeller i skrovet.
- Styvare skrov.


FRAMDÄCK

- På framdäckets babord sida finns ett stort förvaringsutrymme och wc:n  eller sovplats för en person.
- Högre och stadigare framräck.
- Led körljus i fören. ( likadana som på TG 6.9)
- Quick draining på fördäck (snabbt tömmande)

BOTTEN

- Nytt mera tystgående båtbotten.
- Längre vattenlinje, bättre köregenskaper
- Mycket tystare och djupare för.
- Lite större bottenvinkel i aktern och mera bredd.
- Högt fribord.

HYTTEN

- Större hytt.
- 10 sittplatser.
- U-soffa högre upp, så att alla ser ut.
- 3 sovplatser i hytten så att gången ändå är fri.
- Bordet flyttat till styrbord sida, inte i gången.
- Större förvaringsutrymmen.
- Förvaringsfack för småsaker som t.ex. ipad, både för kusken och kartläsaren.
- Ergonomisk plats för chauffören, nästan i mitten på båten ( som i TG 6.9), där all utrustning är nära.
- Bättre ventilation i hytten, ventilation rakt till fönstren av framvinden under körning.
- Intervall på styrbord vindrutetorkare.
- Snabbknapp för ett torkningsdrag på vindrutetorkaren SB.
- Mycket bra utsikt.
- Plats för radar på taket.
- Plats för söklampor både fram och bak på taket.


BAKDÄCK

- Större bakdäck
- Lägre bakdäck, men trots det höga fribord.
- Mycket hög och bred bakdörr, halva bakväggen.
- Sittplats för fyra personer.
- Tre stora förvaringsutrymmen, ett i vilket fendrarna ryms stående.
- Skilt tekniskt utrymme.
- Repbox.
- Plats för ankarvinsch/ankarställning.

En del av de nämnda tillbehören är extra utrustning.


/td>
Bilder TG-7.9 KINGCruiser
 
 
 
 
 
 
 
Seurava/NästaExtra utrustning på en del av bilderna